Ahad, 12 November 2017

Alhamdulillah. Chik Tie dah selesai satu tugasan dalam #dekodekorumahsns . Minggu ni Chik Tie balik Teluk Kalong. Dapatlah selesaikan sesi memilih kemasan lantai dan sebagainya.  Bila banyak banyak macam ni, mulalah rambang mata. Mula-mula masuk tak tahu nak pilih yang mana. Hilang punca kejab, nasib baik cepat kembali ke tujuan asal.





Chik Tie gi kedai jubin di Kijal, Kemaman. Nanti Chik Tie review lokasi dan nama kedai ni. Memang banyak pilihan, harga mampu milik. Layanan pun terbaik.  Sangat mudah memilih. Tinggal bawak budget je lah hihi.




 Sekarang ni tengah offer untuk jubin tertentu. Jadi sangat kenalah masanya bila beli waktu offer kan. Dah jimat kat situ.



Ni antara pilihan untuk backsplash dan ada juga yang letak untuk kemasan dinding bilik air, bergantung pada keselesaan masing-masing kan.


Gambar atas dengan bawah ni pilihan akhir untuk ruang tamu. Setelah berbincang dari hati ke hati gitu, Chik Tie pilih yang gambar atas.



Yang gambar atas ni chik Tie pilih untuk backsplash kat dapur. Warna warna selamat je Chik Tie pilih. Sebab memang suka warna warna macam ni. Terutama di dapur. Sebab kita yang nak duduk lama kat dapur kan. Kena pilih betul betul. Baru semangat nak memasak. Gitu. 



 Mix and match table top dengan back splash. Okaylah kot. Hahhaa. Malas dah nak memikirkannya. Yang penting cepat beli, cepat pasang, cepat siap :-P

Yang ni untuk lantai dapur.  Rumah yang beli tu dah ada kemasan lantai kat dapur, tapi dah kotor, dan agak tak puas hati. Jadi alang-alang nak buat, pasanglah balik.


Warna ni untuk bilik, warna kelabu lembut. Kat dalam ni nampak putih pulak sebab cahaya.  Semua bilik guna yang ni. Sebab apa pilih kelabu, sebab putih cepat nampak kotor. Nanti Chik Tie stress asyik rasa nak mengemop je, Warna ni selamat sikit.



Sebenarnya niat di hati berkenan yang ni untuk back splash dapur. Tapi setelah ditimbang tara budget, Chik Tie tak jadi nak ambik yang ni. Sob sob.Ingat nak beli yang jenis ni, susun selang seli macam pesen sekarang tu. Tapi tak apalah. Yang Chik Tie pilih tu cantik apa :-P


Itulah serba sedikit pengalaman Chik Tie kali pertama pilih Jubin sendiri. Ternyata tak mudah. Kena kira kos itu ini, senang pasang atau tak, keluasan nak kena kira, dan kena fikir untuk jangka panjang dalam masa yang sama cantik. 


10 komen

Rm 2 sekeping, yang nak guna berkeping keping hihi

REPLY

Kalau poket takde limit,
bole borong sesuka ati hehee

REPLY

Haha betul tu. Alangkah indahnya kalau macam tu

REPLY

Pasang sendiri kah jubin-jubin tu? Ke upah tukang?

REPLY

perkhh...
dah lama maza tak buat kerja2 begini.

dulu2 masa ada rumah bawah, pernah jugalah membuat kerja mencantikan rumah dan dapur utk isteri di rumah. sekarang ni duduk rumah merapati..jadinya nak berhias pun terhad.. hehehe

REPLY

Upah tukang, cuma dapat murah sikit sebab tukang sekampung.

REPLY

Sekali sekala buat kerja gini. Rumah yati ni pun kecik saja, cuma alang alang tak masuk barang lagi, ubah lah mana patut hihi

REPLY

sy x suka g kedai jubin nnt pening nk pilih hahahaha

REPLY

Hihi jadinya ber RM RM juga la kan

REPLY

ChikTie . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates